Maha Šivaratri

Mahašivaratri znači velika Šivina noć, praznik posvećen Gospodu Šivi i slavi se po lunarnom kalendaru 14. dana tamne polovice mjeseca Falgun (veljača-ožujak). Ceremonija i slavlje se odvijaju u noći s 14. na 15. Jedno od  vjerovanja je da je to dan vjenčanja Šive i Parvati. Osim toga, vjeruje se da je to noć kada je Šiva izveo Tandavu – ples primarne kreacije, održavanja i uništenja. U Linga Purani stoji da je to dan kada se Šiva manifestirao u obliku Lingama.

Uz Mahašivaratri su vezane mnoge priče i legende,  jedna od najčešće spominjanih je ona o tome kako je gospod Šiva popio otrov da bi spasio svijet i otuda plavi vrat Gospoda Šive – Nil Kant Mahadev kako ga prikazuju na mnogim slikama. Devasi i Asure su miješali ocean kako bi dobili amrit – nektar besmrtnosti. Pri tom su koristili zmiju Vasuki kao konopac za miješanje, bućkanje. Kad je amrit bio skoro gotov, zmija je ispustila smrtonosni otrov iz svojih usta. Otrov je izmakao kontroli i isparavanja su prijetila da će uništiti cijeli svijet i uroniti ga u mrak. Kada su shvatili što se događa, Devasi su otrčali po pomoć i Brahmi i Višnuu, ali im nitko nije mogao pomoći. Naposljetku je Gospod Šiva popio sav otrov kako bi spasio univerzum. Otrov je ostao u njegovom grlu. Makar je bio dovoljno jak da savlada otrov, morao je ostati budan čitavu noć, a bogovi su mu pravili društvo i zabavljali ga pjesmom i plesom kako bi ostao budan. U spomen na to, Šivini posvećenici ostaju budni te noći uz svog Gospoda. Ova priča ima i svoju dublju simboliku. Devasi i Asure predstavljaju razne ljude, dobre i loše. Ocean mlijeka predstavlja savršeni svijet koji je pun mira i sreće za sve. Amrit predstavlja sreću, a otrov je ljudska sebičnost i pohlepa. Šiva je simbol za atmu – jastvo. Ljudi čine razne stvari kako bi postali sretni i u tom procesu često bivaju savladani sebičnošću i pohlepom čime uništavaju trud koji su uložili da bi zadržali mir i sreću. Stoga je jedini način da se postignu mir i sreća i savlada pohlepa i sebičnost – meditacija na atmu, Božansko jastvo. Noću, zato jer je to jedino vrijeme kada je čovjek neometan od materijalnog svijeta.

Druga je priča o lovcu koji je ubijao mnogo ptica u šumi i koji se zatekao navečer u šumi. Da bi se zaštitio od divljih životinja i preživio noć koja ga je našla u njegovom lovu, popeo na drvo po imenu Bilva – bil. Lovac je, da bi ostao budan, trgao list po list i bacao ga na zemlju. Dogodilo se tako da je ispod tog drveta čije je lišće sveto bio Šiva Lingam pa je lovac zapravo čitavu noć radio puđu Šivi. Šiva je bio vrlo zadovoljan lovcem i spasio ga unatoč njegovoj prošlosti i mnogim ubijenim pticama. Ova priča, kao i sve druge ima niz različitih varijanti, ali poanta je ista, bez obzira na grijehe i način života, onaj tko posti, moli i izvodi puđu u noći Šivaratrija zadobiva veliku milost gospoda Šive.U spomen toga, u ceremoniji Mahašivaratrija se nudi i bil lišće.

Dan Mahašivaratrija se po tradiciji provodi u strogom postu, meditaciji i molitvi. Noć se provodi u bdijenju u hramovima i ašramima uz pjevanje mantri, bhađana, meditaciju i abišeku koja se izvodi svaka 3 sata.

 

Abišeka

Postoji više načina, oblika izražavanja predanosti i ljubavi prema Bogu. Puđa je oblik molitve, ritual koji ponekad objedinjuje sva tri načina, fizički – kaja , govorni – vatća pjevanje mantri i bhađana i mentalni  mansa – đapa ili meditacija. Postoji mnogo vrsta puđe, a abišeka je dio puđe Šodašopaćara. Abišeka je proces kupanja, pranja  i to najčešće kupanja božanstva. Za razliku od abišeke, gdje se koristi voda ili nektar, element kojim se izvodi havan je vatra, plamen. Postoji više načina provođenja abišeke, od jednostavnih polijevanja vodom do kupanja u posebno pripremljenom nektaru. Ponekad se u nektar za abišeku dodaje pasta ili prah sandala, ružina vodica ili kokosovo mlijeko, ovisi o tradiciji tog područja. Tijekom abišeke se pjeva mantra i mentalno se moli za blagoslov, u ovom slučaju blagoslov gospoda Šive. Točan način provođenja Mahašivaratri puđe je opisan u Šiva Purani. Abišeka Šiva Lingama je dio te puđe. Abišeka se izvodi nektarom koji se sastoji od mlijeka, jogurta, meda i šećera, vode i ghija. Mlijeko predstavlja blagoslov čistoće i svetosti, jogurt je za blagostanje, med je za slatki govor, šećer za sreću, voda za čistoću i ghi za pobjedu. Tijekom abišeke se pjeva „Om namah Šivaja“ ili Maha mritjunđaj mantra.